G
slovenský časopis pre geometriu a grafiku
ročník 6 (2009), číslo 11
Slovak Journal for Geometry and Graphics
Volume 6 (2009), Number 11
ISSN 1336-524X
Obsah - Contents
|
5 |
|
13 |
|
29 |
|
39 |
|
49 |
Abstrakty - Abstracts
Accolination in the P - Projection Renata A. Górska
|
||
Abstrakt. Autorka sa v článku zaoberá vlastnosťami akolineárnej transformácie v prípade P-projekcie. V práci [3] je podrobne spracovaný špeciálny prípad transformácie pre rotačný paraboloid, zatiaľ čo v tejto publikácii je rozoberaný prípad guľovej plochy. Podrobne je opísaná a ilustrovaná transformácia kružnice na parabolu v akolineácii AP. |
Abstract. In the paper the author discusses properties of an acollineary transformation for the case of P-projection. In the work [3] special case of transformation for a paraboloid of revolution has been discussed in details, while in this publication the case with a sphere has been discussed. Transformation of a circle into a parabola in accolineation A? has been shown. | |
Kľúčové slová: projektívna geometria, akolineácia, transformácie |
Key words: projective geometry, acollineation, transformations |
|
Od podmienok G2 / C2 spojitosti ku základným aproximačným b- / B-splajnom From G2 / C2 Continuity Conditions to Fundamental Approximating b- / B-splines Soňa Kudličková
|
||
Abstrakt. Základnými postupmi sú konštrukcie b-splajnových a B-splajnových kubických kriviek vychádzajúc z podmienok geometrickej/parametrickej spojitosti aplikovanej na spoj dvoch susedných segmentov. Tvarovacie parametre pre b-splajnové krivky a použitie rôznych uzlových vektorov, kolineárnych alebo násobných riadiacich bodov pre B-splajnovú krivku vytvorí priestor pre získanie širokej triedy kriviek s požadovaným tvarom. K vysvetleniu vybranej modifikácie tvaru splajnovej krivky sa využíva grafická ilustrácia vplyvu tvarovacích parametrov a bázických funkcií. |
Abstract. The guiding principles are the constructions of b-spline and B-spline cubic curves applying the conditions of geometric/ parametric continuity at the joint of two adjacent segments. The shape parameters for b-spline curve and different knot vectors, collinear or multiple control vertices for B-spline curve create the space to get a family of resulting curves with desired shape. Easily to understand each modification of the spline curve means to demonstrate the influence of the shape parameters and the associated basis functions in the examples-figures. | |
Kľúčové slová: bázické funkcie, uzlový vektor, podmienky spojitosti, splajnová krivka, tvarová modifikácia |
Key words: basis functions, knot vector, continuity conditions, spline curve, shape modification |
|
Digitálne modely vo výučbe geometrie architektúry Digital Models for the Architectural Geometry Learning Processes Cornelie Leopold
|
||
Abstrakt. Geometria architektúry sa zaoberá priestorovými formami a ich reprezentáciami v dvojrozmerných obrazoch. Slabá priestorová predstavivosť študentov nevyhnutne vyžaduje prácu s 3-D modelmi. V článku sú predstavené digitálne 3-D modely, ktoré sa používajú vo výučbe geometrie architektúry ako súčasť e-learningovej platformy. Príklady predstavujú ukážky typických aplikácií používaných v základnom kurze geometrie a príklady vytvorené študentmi za účelom rozvoja ich priestorovej predstavivosti. |
Abstract. Architectural Geometry concerns spatial forms and their representations in two-dimensional drawings. Low spatial visualization abilities of the students necessitate working with 3-D models. Digital 3-D models used in the architectural geometry learning processes as a part of an e-learning platform are presented in this paper. The examples show typical applications accompanying the basic geometry course as well as examples created by the students for developing their spatial visualization abilities. | |
Kľúčové slová: 3-D modely, digitálne modely, priestorová predstavivosť, e-learning, geometria architektúry |
Key words: 3-D models, digital models, spatial visualization ability, e-learning, architectural geometry |
|
Krivky štvrtého stupňa v P2 skonštruované pridaním dvoch kužeľosečiek Quartic Curves in P2 Constructed by Adding Two Conics Lidija Pletenac
|
||
Abstrakt. Pomocou zobrazenia roviny vytvoreného ako súčet dvoch funkcií sú v projektívnej rovine P2 skúmané krivky štvrtého stupňa. Použitie zobrazenia umožňuje zistiť, či je krivka štvrtého stupňa konštruovateľná pomocou nejakej grafickej konštrukcie. Aplikácia zobrazenia dáva možnosť určiť rôzne typy kvadrík. |
Abstract. Curves of the fourth order will be studied in the projective plane P2, using the mapping of the plane which is based on summing two functions. We use it in order to check weather the quartic curve is constructible by a graphical construction. Its application allows us to deduce different types of quartics. | |
Kľúčové slová: kvartiky projektívnej roviny |
Key words: quartics in the projective plane |
|
Ženy vo výučbe geometrie a grafiky na univerzitách v Číne Female Educators of Geometry and Graphics at Universities in China 1Chaolan Tang, 2Zongui Zuo
|
||
Abstrakt. Počet vysokoškolských učiteliek na univerzitách v Číne sa neustále zvyšuje v dôsledku nepretržitého rozvoja čínskej spoločnosti. Z tohto dôvodu tiež veľmi rýchlo narástol aj počet učiteliek geometrie a počítačovej grafiky, ktoré zohrávajú mimoriadne dôležitú úlohu vo vzdelávaní a výskume v oblasti počítačovej grafiky. Článok hovorí o súčasných podmienkach učiteliek počítačovej grafiky v Číne, sústreďuje sa na ich dosiahnuté výsledky vo výučbe počítačovej grafiky a vo výskume v tejto oblasti, ktoré poukazujú na ich veľké zásluhy smerujúce k podpore rozvoja čínskej počítačovej grafiky. |
Abstract. With the continuous development of the Chinese society, the number of female teachers at the Chinese universities has increased steadily. Based on such background, the number of female teachers of Geometry and Graphics has also grown up very fast, and they have played very important roles in the area of graphics education and research. This paper introduces the current condition of the female teachers of Graphics in China, focusing on their achievements in the area of graphics education and research, which shows their great contributions to promote the development of Chinese Graphics. | |
Kľúčové slová: grafické vzdelávanie, grafický výskum, vysokoškolské učiteľky |
Key words: graphics education, graphics research, female teachers |